INSERT INTO sites(host) VALUES('manisnyakenangan.blogspot.com') 1045: Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: NO) manisnyakenangan.blogspot.com Estimated Worth $141,878 - MYIP.NET Website Information
Welcome to MyIP.net!
 Set MYIP as homepage      

  
           

Web Page Information

Title:
Meta Description:
Meta Keywords:
sponsored links:
Links:
Images:
Age:
sponsored links:

Traffic and Estimation

Traffic:
Estimation:

Website Ranks

Alexa Rank:
Google Page Rank:
Sogou Rank:
Baidu Cache:

Search Engine Indexed

Search EngineIndexedLinks
 Google:
 Bing:
 Yahoo!:
 Baidu:
 Sogou:
 Youdao:
 Soso:

Server Data

Web Server:
IP address:    
Location:

Registry information

Registrant:
Email:
ICANN Registrar:
Created:
Updated:
Expires:
Status:
Name Server:
Whois Server:

Alexa Rank and trends

Traffic: Today One Week Avg. Three Mon. Avg.
Rank:
PV:
Unique IP:

More ranks in the world

Users from these countries/regions

Where people go on this site

Alexa Charts

Alexa Reach and Rank

Whois data

Who is manisnyakenangan.blogspot.com at com.whois-servers.net



Whois Server Version 2.0



Domain names in the .com and .net domains can now be registered

with many different competing registrars. Go to
http://www.internic.net

for detailed information.



No match for "MANISNYAKENANGAN.BLOGSPOT.COM".

>>> Last update of whois database: Fri, 26 Aug 2016 17:35:53 GMT <<<



NOTICE:
The expiration date displayed in this record is the date the

registrar's sponsorship of the domain name registration in the registry is

currently set to expire. This date does not necessarily reflect the expiration

date of the domain name registrant's agreement with the sponsoring

registrar. Users may consult the sponsoring registrar's Whois database to

view the registrar's reported date of expiration for this registration.



TERMS OF USE:
You are not authorized to access or query our Whois

database through the use of electronic processes that are high-volume and

automated except as reasonably necessary to register domain names or

modify existing registrations; the Data in VeriSign Global Registry

Services' ("VeriSign") Whois database is provided by VeriSign for

information purposes only, and to assist persons in obtaining information

about or related to a domain name registration record. VeriSign does not

guarantee its accuracy. By submitting a Whois query, you agree to abide

by the following terms of use: You agree that you may use this Data only

for lawful purposes and that under no circumstances will you use this Data

to:
(1) allow, enable, or otherwise support the transmission of mass

unsolicited, commercial advertising or solicitations via e-mail, telephone,

or facsimile; or (2) enable high volume, automated, electronic processes

that apply to VeriSign (or its computer systems). The compilation,

repackaging, dissemination or other use of this Data is expressly

prohibited without the prior written consent of VeriSign. You agree not to

use electronic processes that are automated and high-volume to access or

query the Whois database except as reasonably necessary to register

domain names or modify existing registrations. VeriSign reserves the right

to restrict your access to the Whois database in its sole discretion to ensure

operational stability. VeriSign may restrict or terminate your access to the

Whois database for failure to abide by these terms of use. VeriSign

reserves the right to modify these terms at any time.



The Registry database contains ONLY .COM, .NET, .EDU domains and

Registrars.

Front Page Thumbnail

sponsored links:

Front Page Loading Time

Keyword Hits (Biger,better)

Other TLDs of manisnyakenangan

TLDs Created Expires Registered
.com
.net
.org
.cn
.com.cn
.asia
.mobi

Similar Websites

More...
Alexa鏍囬

Search Engine Spider Emulation

Title:Manisnya Kenangan
Description:
Keywords:
Body:
Manisnya Kenangan
Pages
Home
Biarlah YM Berbicara
Kuseru Rindu Itu
Tuesday, August 4, 2015
CERPEN: KELAM
PROLOG
Faiz tergamam. Terkejut. Keliru. Lemah tubuhnya
tersandar pada dinding. Dunianya tiba-tiba menjadi gelap. Dia berharap agar
semua ini hanya mimpi ngeri yang mengganggu lena namun, malangnya saat ini dia
tidak lena. Pandangannya lambat-lambat teralih kepada Adila. Perasaannya?
Sungguh dia tidak pasti. Cuma dada berombak laju. Memacu kudrat untuk mendengar
sesuatu yang sebegitu ngeri. Adila tertunduk.
#8220;Kenapa?, #8221;dia berbisik lemah. Namun bisikan itu
sampai ke telinga Adila memaksa Adila mengangkat muka. Mahu bersuara tetapi
tiada suara yang mampu pecah di bibirnya. Mahu meminta ampun? Mampukah sepatah
kata maafnya mengubah segala-galanya?
#8220;Kenapa?! Kenapa Dila?!!, #8221;Faiz membentak kuat.
Adila tersentak.
#8220;Hukumlah Dila. Buatlah apa saja pada Dila. Dila tak
mahu membela diri. Semua ni memang salah Dila. Dendam Dila bukan saja musnahkan
hidup Dila tapi hidup abang juga...,, #8221;
Faiz menggeleng. Bibir matanya panas tiba-tiba. Dia
cuba faham penderitaan Adila namun tetap juga dia tidak mampu membendung rasa gerun
yang menghantui dirinya sendiri. Teganya Adila. Atau... kasihannya Adila?
Perlahan dia pejamkan mata. Membiarkan dirinya melorot jatuh ke lantai.
Segala-galanya telah musnah. Benar-benar musnah.
*****
Senyum manis dilemparkan khusus buat seorang lelaki
yang sedang memandang ke arahnya. Berbanding beberapa tahun yang lalu, Faiz
kini nampak semakin matang. Ringkas sahaja penampilannya. Nampak serba
sederhana.
#8220;Lama Dila pergi. Langsung tak ada
berita. Dila ke mana?, #8221;
#8220;Tak
ke mana. Cuma, kalau balik pun, siapa yang ada lagi di sini?, #8221;
Faiz
memandang sekilas wajah manis yang nampak ayu bertudung itu. Kata-kata itu
sedikit mengganggu perasaannya. Sukar menerima alasan Adila.
#8220;Dila
masih ada Pak Ngah... abang..., #8221;
Adila
mengukir senyum. Faiz memang baik. Sentiasa baik dengannya.
#8220;Dila
tak nak menyusahkan abang dengan Pak Ngah. Mak dengan ayah dah tak ada, memang
patutlah Dila mula berdikari. Betul tak? Takkan Dila nak terus bergantung
dengan keluarga abang, #8221;
#8220;Tak
betul tu, #8221;
Adila
tergelak kecil.
#8220;Balik
ni, cuti sekejap atau balik terus ke sini?, #8221;Faiz utarakan soalan.
Adila
tidak terus menjawab. Cuma, dia melangkah mendekati Faiz yang santai duduk di
atas pangkin usang di halaman rumahnya.
#8220;Dila
rindu arwah mak... arwah ayah... Dila nak tinggal di sini. Okay, cukup. Tak
mahu cakap pasal Dila lagi. Abang macam-mana? Agak-agak Pak Ngah dah nak dapat
menantu ke belum ni?, #8221;Adila mengusik bersama senyum nakal.
Faiz
tergelak kecil. Gadis ini tetap sama. Suka mengusik.
#8220;Kalau
Dila masih sendiri, bolehlah Pak Ngah dapat menantu, #8221;
Adila
ketawa.
#8220;Dila
seriuslah, #8221;
#8220;Abang
pun, #8221;
Adila
menggeleng perlahan sambil tersenyum kecil.
#8220;Tapi,
tak tahulah kalau Dila dah tak sudi dengan abang. Balik kampung dekat dua
minggu pun, tak ada nak jengah rumah abang, #8221;
#8220;Dila
sibuk kemas-kemas rumah. Tak sempat ke mana-mana pun. Abang jangan cakap macam
tu. Tak baik, #8221;
#8220;Jadi,
abang boleh anggap Dila belum buang abang lagi, kan?, #8221;
Adila
diam. Pandangan dilarikan daripada terus melekat di wajah Faiz. Tidak mahu
terkesan dengan kata-kata Faiz.
#8220;Abang
duduk dulu. Dila buatkan air ya, #8221;Adila mula berdalih. Faiz menggeleng.
#8220;Abang
mahukan kepastian. Sebelum Dila tiba-tiba hilang lagi, #8221;
Adila
menghela nafas dalam-dalam.
#8220;Dila
akan terus ada kat sini. Dila tak akan ke mana-mana dah. Abang jangan risau.
Okay?, #8221;balas Adila separuh berseloroh.
Faiz
tersenyum sambil perlahan mengangkat punggung.
#8220;Abang
balik dulu. Abang singgah nak jengah saja. Lama-lama abang kat sini, nanti tak
manis orang pandang. Nanti datang rumah abang, ya, #8221;
Adila
tersenyum.
#8220;Tak
nak minum dulu?, #8221;
Faiz
menggeleng.
#8220;Tak
apa. Lain kali, ya, #8221;
Penolakan
Faiz cuma diterima dengan anggukan. Tersenyum mengiringi langkah Faiz. Semakin
jauh langkah Faiz, semakin hilang pula senyum di bibirnya. Dia menarik nafas dalam-dalam.
Apa yang terancang di kepalanya terasa menjadi lebih mudah.
#8220;Pak
Ngah..., #8221;bibirnya berbisik perlahan. Bersama nada yang keras dan hati yang
membara.
*****
#8220;Pak
Ngah sihat?, #8221;
Basri
diam. Melihat gadis itu di beranda rumahnya, hatinya menjadi tidak enak. Kopiah
di kepala, ditanggalkan.
#8220;Baru
balik surau ke, Pak Ngah?, #8221;
Basri
mengerling. Entah kenapa soalan itu terasa seperti menyindirnya. Tanpa
menjawab, laju dia membawa langkah ke dalam. Bertembung dengan Faiz yang muncul
bersama dua cawan air.
#8220;Ayah,
minum sekali? Dila ada bawakan kuih keria, #8221;
Basri
menggeleng sambil terus berlalu. Adila yang memerhati dari luar, hanya
tersenyum nipis. Hatinya sakit, namun dia tidak akan membiarkan jiwanya larut
dengan kesedihan. Dia perlu kebal kerana pulangnya hanya membawa satu matlamat.
Senyumnya
semakin melebar apabila Faiz sudah berada di hadapannya. Meletakkan dua cawan
teh o panas di atas meja rotan, di hujung beranda rumah.
#8220;Pak
Ngah tak nak minum sekali?, #8221;
Faiz
tersenyum.
#8220;Ada
urusan lain kot tu. Terus saja masuk ke dalam. Tak apa. Kita saja yang makan, #8221;
Adila
mengangguk bersama senyum.
#8220;Tapi,
Dila tak boleh lama. Nanti apa kata orang. Dila datang hantar kuih aje, #8221;ujar
Adila sambil mengangkat punggung. Faiz tidak menghalang.
#8220;Dila
masuk jumpa Pak Ngah sekejap, boleh?, #8221;
#8220;Tak
payah. Aku kat sini. Kenapa nak jumpa aku, #8221;
Adila
mengalihkan pandangan. Basri sudah tercegat di muka pintu.
#8220;Tak
ada apa-apa. Cuma, Dila nak minta diri dulu. Dila buatkan kuih keria untuk Pak
Ngah, #8221;
Basri
membuang pandang. Adila tersenyum lebar. Perlahan-lahan dia melangkah menuruni
tangga selepas berbalas senyum dengan Faiz.
#8220;Assalamualaikum, #8221;
Faiz
menjawab perlahan. Lama dia mengiringi langkah Adila dengan pandangannya.
#8220;Buat
apa budak tu ke sini?, #8221;
Faiz
mengalihkan pandangan ke arah bapanya yang berwajah kelat.
#8220;Kenapa
ayah tanya macam tu? Saya yang ajak dia ke sini hari tu. Tak salah kan dia
datang menjenguk kita? Dila bukan orang lain dengan kita. Lagipun, dah lama dia
pergi macam tu saja, sekaranglah kita nak ambil tahu pasal dia, #8221;
#8220;Nak
ambil tahu apa? Dia tiba-tiba hilang. Entah ke mana hilangnya. Entah apa
dibuatnya. Jangan baik sangat dengan budak tu. Ayah tak suka, #8221;
Faiz
kerutkan kening.
#8220;Kenapa?, #8221;
#8220;Ayah
tak suka. Tak perlu tanya kenapa, #8221;
#8220;Saya
nak kahwin dengan Adila, #8221;
Basri
menoleh. Tajam merenung wajah Faiz.
#8220;Jangan
mimpi!, #8221;bentaknya sambil mencapai kunci motosikal yang tergantung di dinding.
*********
#8220;Aku tak setuju kau kahwin dengan
anak aku! Jangan sesekali dekat dengan anak aku!, #8221;
Dia tersenyum. Lebar dan sinis.
Sengaja mahu menambahkan sakit di hati lelaki itu.
#8220;Anak pak ngah yang sukakan saya.
Lagipun apa salahnya kalau saya jadi menantu Pak Ngah? Pak Ngah tak suka ke?, #8221;
Membuntang mata Basri merenung wajah
gadis yang tiba-tiba muncul di hadapannya. Geram dan marah.
#8220;Memang aku tak suka! Kau tak layak
langsung nak jadi isteri anak aku, #8221;
#8220;Kenapa? Kenapa saya tak layak Pak
Ngah?, #8221;soal Adila bersama satu renungan tajam. Lama dia memandang ke dalam anak
mata Basri dengan hati yang bergelodak hebat.
#8220;Kau tak layak dan kau pun tahu. Aku
rasa lebih baik kau berambus dari sini. Jangan muncul depan aku lagi, #8221;
Adila mengeluh perlahan. Bersandar
pada tangga kayu di halaman rumah sambil keningnya berkerut seribu.
#8220;Saya tak nak pergilah Pak Ngah.
Anak Pak Ngah cakap dia nak kami nikah hujung bulan ni. Pak Ngah kena setuju
ya, #8221;
#8220;Jangan harap!, #8221;
Adila ketawa kecil. Kalau Basri
fikir mudah untuk singkirkannya, memang lelaki ini silap besar.
#8220;Hujung bulan ni, Pak Ngah, #8221;
#8220;Aku tak akan benarkan, #8221;
#8220;Boleh. Tapi Pak Ngah kena beritahu
Faiz kenapa saya tak boleh kahwin dengan
dia. Boleh?, #8221;
Basri mengetap bibir.
#8220;Boleh?, #8221;
#8220;Kau memang syaitan!, #8221;bentak Basri
hampir hilang sabar. Adila ketawa besar.
#8220;Pak Ngah lupa ke siapa yang ajar saya
jadi syaitan? Lupa?!, #8221;balas Adila
bersama bentakan kuat di hujung bicara.
#8220;Bertahun-tahun kau hilang kenapa
tiba-tiba kau muncul?, #8221;
#8220;Dendam! Ada perkara yang belum
selesai antara kita!, #8221;Adila membentak tiba-tiba. Basri mencerlung garang.
#8220;Kalau ada benda yang kau tak puas
hati, berdepan dengan aku. Bukan dengan anak aku. Dia tak salah, #8221;
Adila menggeleng.
#8220;Kenapa? Kenapa tak boleh? Beberapa
tahun lalu, kenapa tiba-tiba aku dilibatkan sekali dalam masalah kau? Kenapa?!
Apa salah aku pada kau?, #8221;
Basri mengunci mulut.
#8220;Kenapa Pak Ngah?, #8221;soal Adila dengan
nada suara yang direndahkan. Bersama reaksi sinis yang sarat dengan rasa benci.
Sampai mati pun dia tidak akan maafkan lelaki ini.
#8220;Faiz tak bersalah, #8221;akhirnya Basri
bersuara. Agak rendah nada suaranya.
#8220;Aku pun tak pernah ada salah pada
kau!, #8221;
#8220;Benda dah berlaku. Aku minta maaf.
Kita lupakan semua yang pernah berlaku, #8221;
Adila tergelak besar. Lupakan?
Begitu mudah lelaki itu menyusun kata. Adakah lelaki itu fikir semudah itu dia
mampu melupakan segala-galanya?
#8220;Kau tahu apa kau dah buat pada aku.
Aku tak akan maafkan kau. Aku akan seksa kau melalui Faiz, #8221;
#8220;Aku akan beritahu niat kau pada
Faiz, #8221;
#8220;Aku akan ceritakan semua perbuatan
kau pada Faiz, #8221;tingkah Adila berani.
Basri kehilangan kata-kata. Dia mahu
protes. Tetapi andai tindakannya membuka segala aib yang sekian lama dia
selindungkan, sanggupkah dia? Hatinya sakit. Sangkanya
Adila
akan terus lenyap daripada hidupnya. Tetapi kemunculan tiba-tiba Adila bersama
niat yang senekad itu membuat dia tidak senang duduk.
#8220;Secara baik atau secara paksa, saya
akan jadi menantu Pak Ngah. Okay?, #8221;Adila bersuara dengan nada yang kembali
lembut. Lebar senyumnya sambil menjongket kening. Basri menahan nafas. Marah.
Sakit hati. Namun cuma tertahan di hati.
#8220;Jangan sampai aku berkasar dengan
kau, #8221;akhirnya dalam suaranya melantunkan ugutan itu.
#8220;Kalau aku berjaya lalui semua
kemusnahan ini, apa yang buat kau rasa aku gentar dengan ugutan tu?, #8221;
Basri merengus. Terus menghidupkan
enjin motosikal dan menderum laju meninggalkan Adila yang tersenyum puas.
#8220;Ini baru permulaan Basri. Nantilah
hadiah istimewa aku untuk kau meratap nanti..., #8221;dengan rasa dendam yang
memenuhi dada, dia bersuara sendiri.
*****
Dalam malam sepi, dia tersandar di
katil. Entah kenapa perlahan-lahan jiwanya terasa kosong. Awalnya dia begitu
dahagakan kemusnahan seorang Basri. Dan, hari ini dia berjaya melunaskan dendam
yang lama tersimpan. Faiz kini menjadi suaminya. Mahu atau tidak Basri terpaksa
akur untuk merestui pernikahan itu setelah perangkapnya menjadi. Di atas budi
bicara kerana Basri orang surau, dia dinikahkan dengan Faiz setelah ditangkap
berdua-duaan di rumahnya. Pernikahan yang sangat dia dambakan. Melihat wajah
Basri yang termangu saat akad terlafaz, hatinya berbunga riang.
Namun, apabila melihat Faiz yang
diam di sejadah pada dinihari begini, hatinya tidak seriang melihat wajah
kekalahan bapa mertuanya. Melihat Faiz membuat dia berfikir. Puaskah dia dengan
apa yang telah dia lakukan? Hidupnya mula dihantui rasa bersalah. Rasa berdosa.
Andai dia mampu undurkan segala-galanya, rasanya dia tidak akan meneruskan
dendam ini. Saat Faiz mengaminkan doa, air matanya tiba-tiba menitis. Sudah
sekian lama air mata jauh dari hatinya, namun hari ini dia menangis.
Setelah bertahun-tahun hidup tanpa
perasaan, hari ini hatinya tersentuh. Bagaimana cara untuk dia memohon maaf
pada Faiz? Dia pejamkan mata.
#8220;Dila?, #8221;
Suara itu menyapa bersama sentuhan
lembut di bahu. Lambat-lambat dia membuka mata. Menatap renungan redup Faiz.
Kasihan Faiz. Lelaki itu menjadi mangsa kerana dendamnya.
#8220;Kenapa ni? Tak dapat tidur? Kenapa
menangis?, #8221;
Adila diam. Cuma matanya lama
melawan renungan Faiz. Faiz tersenyum. Perlahan dia melabuhkan punggung di
birai katil sambil menarik tangan Adila. Mengajak isterinya duduk di sisinya.
#8220;Ada masalah ke? Nak share dengan
abang?, #8221;
Adila terus kelu. Untuk bersuara
pun dia tidak berdaya. Kesilapannya
terlalu besar. Pengakuan yang penuh dengan sejuta penyesalan pun tidak mampu
membantu dia mengubah segala-galanya.
#8220;Kenapa ni?, #8221;
Adila menggeleng perlahan sambil
tersenyum kecil. Faiz turut tersenyum. Menyentuh perlahan jemari isteri
kesayangan. Perlahan-lahan jemari itu dibawa ke bibir. Lama dikucup sebelum
ciumannya beralih ke lengan dan mula merayap ke bahu. Adila mengelak. Membuat
pergerakan Faiz terhenti. Sedikit hairan sebenarnya dengan reaksi Adila.
#8220;Dila nak tidur, #8221;Adila berdalih
sambil bergerak ke tengah katil. Berpaling membelakangkan Faiz. Faiz tidak
bersuara. Namun, matanya menyapa sesuatu saat Adila berbaring. Sesuatu yang
membuat dia mula berfikir. Patutlah Adila lebih suka tidur di dalam gelap.
Perlahan jemarinya menyentuh bahu Adila yang terdedah. Adila pasti tidak
menyedari akan bahu yang terdedah itu. Sebaik sahaja jemarinya menyentuh kulit
Adila, isterinya terus bangkit mengelak.
#8220;Jangan mengelak, #8221;
Adila keraskan badan. Sedaya upaya
mengelak agar mata Faiz tidak menyentuh kulitnya yang penuh parut. Faiz
mendesak dan kudratnya hilang apabila Faiz terus memaksa. Dari ekor matanya dia
nampak wajah Faiz yang terkejut. Perlahan dia pejamkan mata apabila jemari Faiz
menelusuri setiap garisan parut yang memenuhi belakangnya.
#8220;Inilah sebabnya kenapa Dila mahu
bergelap setiap kali kita bersama?, #8221;
Adila menyepi.
#8220;Apa yang telah berlaku pada Dila?
Ceritakan pada abang. Parut apa ni?, #8221;
#8220;Parut lama. Lupakanlah. Abang
tidurlah. Esok nak bangun awal, kan?, #8221;
#8220;Dila..., #8221;
Adila menggeleng sambil terus
berbaring. Dia tidak mahu bercerita. Mengingati semua yang telah berlaku
membuat hatinya remuk. Faiz mengeluh perlahan. Ada sesuatu yang Adila
rahsiakan. Dia yakin.
******
Air matanya kering. Tangisannya juga
sudah hilang. sungguh dia tidak menduga nasibnya akan berakhir begini. Lelaki
yang nampak baik... yang begitu melindunginya setelah dia kehilangan ibu dan
bapanya tega memperlakukannya begini.
#8220;Pak Ngah jahat..., #8221;rintihnya di
dalam keliru.
Lelaki yang baru selesai
menyarungkan baju ke tubuh itu, berpaling ke arahnya. Tersenyum puas.
#8220;Duduk diam-diam di sini. Dia akan
jaga kamu, #8221;
Pandangannya beralih pada seorang
lelaki yang baru muncul di pintu yang sedikit terbuka. Lelaki yang turut sama
menjamah tubuhnya tanpa dia rela. Sekuat hati dia menjerit memohon simpati
namun, lelaki ini langsung tidak mempedulikannya. Maruahnya tergadai sebelum
bapa saudaranya sendiri turut melakukan perkara yang sama padanya.
#8220;Hutang aku kira langsai?, #8221;
Lelaki yang tidak dia tahu apa
namanya itu hanya tersenyum lebar. Basri berlalu. Meninggalkan dia bersama
lelaki itu. Hanafi, itu namanya. Mulanya dia keliru. Namun, lama-kelamaan dia
mula faham. Dia menjadi penebus hutang bapa saudaranya. Diserahkan kepada bapa
ayam dan dipaksa menjadi pelacur. Diseksa andai melawan. Dipukul...disepak
sesuka hati. Kesakitan yang membuat hatinya menjadi kering. Membuat dia lupa
bagaimana caranya untuk bersedih. Setiap kali tubuhnya menjadi santapan
lelaki-lelaki bermata keranjang, yang muncul di kepala hanyalah wajah Basri.
Hari demi hari dia menghimpun dendam. Dan, saat dirinya dicampak buang oleh
Hanafi, dia nekad mahu memusnahkan hidup Basri. Lelaki yang nampak sangat baik,
lelaki yang hidupnya tidak pernah jauh daripada masjid dan surau. Dia mahu
membuat lelaki itu jatuh terduduk kerana perbuatannya. Rasanya dia sudah
berjaya. Cuma, kejayaan itu tidak mampu membuat jiwanya tenang.
Bersama
kenangan yang begitu pahit, dia diam di satu sudut. Termenung dan terus
termenung. Sesekali melihat susuk Basri, hatinya menjadi sakit. Dan,
selebihnya, teringatkan apa yang telah dia lakukan pada Faiz, hatinya menjadi
gusar pula. Kepala yang sarat dengan pelbagai perkara dan hatinya yang berat
dengan pelbagai emosi, membuat peningnya semakin menjadi-jadi. Tidak mahu
memaksa kepalanya untuk terus berfikir sesuatu yang tiada titik penyelesaian,
dia bangkit dari kerusi. Mahu meninggalkan ruang tamu sekaligus berada jauh
dari wajah bapa mertuanya.
Namun, bergerak beberapa langkah,
pandangannya mula berpinar. Jatuh dan gelap.
******
#8220;Kau perangkap anak aku! Sanggup kau
buat macam ni pada anak aku!, #8221;
Adila diam. Bersandar pada kerusi
menanggapi kemarahan Basri. Kalau diikutkan apa yang dicita-citakannya, inilah
yang dia nantikan selama ini. Kekalahan Basri. Namun, melihat Faiz yang kelu
sejak dari tadi, dia berasa berdosa. Tersangat berdosa.
#8220;Ayah dah cakap. Ayah dah larang.
Sekarang kau tahu apa niat sebenar
perempuan ni, kan? Kenapa kau degil, Faiz?!, #8221;
Faiz mengangkat muka. Memandang
wajah bapanya yang menyinga. Dia mahu menjawab tetapi bibirnya terus berat.
#8220;Perempuan ni pelacur! Pelacur! Tahu
tak?!, #8221;
Faiz tersentak. Adila mengangkat
muka. Melawan renungan Basri padanya. Daripada duduk, dia terus bangkit.
#8220;Siapa yang buat aku jadi pelacur?
Siapa?!, #8221;Adila menjerit kuat. Membuntang matanya melawan kemarahan Basri. Faiz
semakin keliru.
#8220;Abang nak tengok apa yang Dila
sembunyikan. Kan?, #8221;soalnya perlahan sambil memandang wajah Faiz. Tanpa
mendengar jawapan Faiz, dia koyakkan bajunya. Membiarkan belakangnya terus
terdedah. Andai malam itu hanya separuh parut yang menjamah pandangan Faiz,
hari ini dia biarkan Faiz melihat sepenuhnya.
#8220;Ini yang Dila sembunyikan.
Kesakitan. Abang tanya ke mana Dila pergi selama ini? Tanya ayah abang. Dia
tahu ke mana Dila pergi, #8221;
Faiz berpaling ke arah bapanya.
Basri tertunduk.
#8220;Apa semua ni, ayah?, #8221;
#8220;Kau jangan dengar cakap dia, #8221;
Adila tergelak sinis.
#8220;Ayah abang bawa Dila pergi dari
sini. Abang di university. Mungkin abang tak tahu apa-apa. Dia jual Dila
pada bapa ayam untuk langsaikan hutang
dia. Manusia yang nampak alim di hadapan abang ni... dia rogol Dila. Dia
tinggalkan Dila dalam neraka. Dila dipaksa melacur selama bertahun-tahun. Parut
di belakang ni... bukti Dila cuba untuk menyelamatkan diri sendiri. Bukan
senang...., #8221;
Faiz semakin terkedu. Sebesar itu
rahsia yang disembunyikan.
#8220;Manusia baik yang tidak pernah jauh
dari masjid ni... dah jadikan anak saudara dia sehina-hina manusia. Dila tak
akan maafkan setiap perbuatan dia pada Dila, #8221;
#8220;Sebab tu abang jadi tempat Dila
lepaskan dendam Dila?, #8221;
Adila terdiam. Basri jatuh
perlahan-lahan sambil menekan dada. Dia melihat Faiz menerpa ke arah bapanya
sambil dia turut terduduk semula ke kerusi. Sungguh saat ini dia dibebankan
dengan rasa berdosa. Dia mengandung! Apa yang telah dia lakukan? Semuanya tidak
boleh berakhir begini.
******
Faiz tergamam. Terkejut. Keliru. Lemah tubuhnya
tersandar pada dinding. Dunianya tiba-tiba menjadi gelap. Dia berharap agar
semua ini hanya mimpi ngeri yang mengganggu lena namun, malangnya saat ini dia
tidak lena. Pandangannya lambat-lambat teralih kepada Adila. Perasaannya?
Sungguh dia tidak pasti. Cuma dada berombak laju. Memacu kudrat untuk mendengar
sesuatu yang sebegitu ngeri. Adila tertunduk.
#8220;Kenapa?, #8221;dia berbisik lemah. Namun bisikan itu
sampai ke telinga Adila memaksa Adila mengangkat muka. Mahu bersuara tetapi
tiada suara yang mampu pecah di bibirnya. Mahu meminta ampun? Mampukah sepatah
kata maafnya mengubah segala-galanya?
#8220;Kenapa?! Kenapa Dila?!!, #8221;Faiz membentak kuat.
Adila tersentak.
#8220;Hukumlah Dila. Buatlah apa saja pada Dila. Dila tak
mahu membela diri. Semua ni memang salah Dila. Dendam Dila bukan saja musnahkan
hidup Dila tapi hidup abang juga..., #8221;
Faiz menggeleng. Bibir matanya panas tiba-tiba. Dia
cuba faham penderitaan Adila namun tetap juga dia tidak mampu membendung rasa
gerun yang menghantui dirinya sendiri. Teganya Adila. Atau... kasihannya Adila?
Perlahan dia pejamkan mata. Membiarkan dirinya melorot jatuh ke lantai.
Segala-galanya telah musnah. Benar-benar musnah.
Terngiang-ngiang kemarahannya pada Adila berminggu
yang lalu. Lama dia menjauhkan diri dari Adila. Setelah jenazah bapanya selamat
dikebumikan, dia langsung tidak pulang ke rumah. Dia membawa diri. Membawa hati
yang rawan. Membawa fikiran yang keliru. Lama dia cuba duduk memikirkan kenapa
takdirnya menjadi sekejam ini? Akhirnya dia nekad membuat satu keputusan. Lambat-lambat
dia membuka pintu kereta. Melangkah keluar sambil memandang pintu yang tertutup
rapat. Sambil menarik nafas sedalam mungkin, dia mula mengatur langkah. Dia
perlu berdepan dengan Adila. Perlu selesaikan segala kekusutan yang tercipta.
Daun pintu ditolak perlahan. Sepi. Dia menjengah.
Mencari-cari bayang Adila. Langkahnya maju ke bilik. Menolak perlahan pintu
bilik. Dalam suram dia melihat Adila terlentok di lantai. Dia mendekat. Tunduk
mencari wajah Adila.
#8220;Dila, #8221;
Kepada isterinya bergerak perlahan. Mendongak lambat-lambat
memandangnya. Faiz menahan nafas. Keadaan Adila mengejutkan. Isterinya itu
nampak sangat lemah.
#8220;Kenapa ni?, #8221;
#8220;Dila nak mati... nak mati..., #8221;
Faiz merengus. Kedua-dua tangannya
menyentuh wajah Adila yang pucat.
#8220;Pergilah. Tinggalkan Dila. Dila nak
mati... baby ni pun tak patut lahir ke dunia. Biarkan kami. Tinggalkan
kami..., #8221;Adila meracau perlahan antara dengar dan tidak.
Tanpa mempedulikan rintihan Adila,
tubuh isterinya dicempung. Adila nampak tersangat lemah. Tidak tahu apa yang
telah Adila buat pada dirinya, dia tidak akan membiarkan Adila terus berkeadaan
begitu.
#8220;Kita ke hospital, #8221;
Adila menggeleng lemah. Dia mahu
melawan namun kudratnya benar-benar sudah tiada.
#8220;Nak mati...nak mati..., #8221;itulah
rintihan yang terus meniti di bibir Adila. Dengan mata yang terpejam hatinya
tersentuh melihat ada air mata yang mengalir lesu.
******
Tanpa mempedulikan Faiz di sisinya,
Adila hanya merenung jauh ke hadapan. Kosong. Tiada apa yang mahu dia cernakan
lewat fikirannya. Dia penat.
#8220;Dila tahu tak apa yang dah Dila
lakukan?, #8221;
Adila diam.
#8220;Dila bahayakan kandungan Dila. Diri
Dila sendiri..., #8221;
Adila berpaling. Memandang lama
wajah Faiz. Lama lelaki ini menghilang. Tiba-tiba muncul di saat dia sudah
putus harapan.
#8220;Abang pergilah. Dila tahu walau Dila
sujud ke kaki abang meminta maaf, ianya tak mampu mengubah apa-apa. Abang
berhak nak membenci Dila. Berhak untuk biarkan dosa-dosa Dila mengejar Dila
sehingga Dila mati. Dila jahat. Sama jahat dengan ayah abang..., #8221;Adila bersuara
serak. Sambil terus memandang wajah Faiz yang tenang, dia menyeka air mata yang
mengalir laju.
#8220;Antara Dila dengan ayah abang...
kami tak ada beza pun..., #8221;
#8220;Jangan cakap macam tu. Jangan fikirkan
apa yang dah berlaku, #8221;
Adila menggeleng. Mustahil. Bukan
kecil kesilapan yang dia lakukan.
#8220;Dila bukan buat silap kecil, bang.
Dila musnahkan hidup abang. Masa depan abang. Abang baik. Yang jahat cuma ayah
abang... bukan abang, #8221;
#8220;Biarkan semua kisah gelap tu.
Lupakan..., #8221;
Adila teresak-esak.
#8220;Dila memang sengaja nak buat abang
dijangkiti penyakit ni. Dila nak buat Pak Ngah berasa bersalah atas apa yang
dia dah lakukan pada Dila..., #8221;
Faiz pejamkan mata. Mengumpul
kekuatan untuk terus berdepan dengan kenyataan yang rasanya teramat pahit.
#8220;Abang cuba faham segala penderitaan
Dila selama ini. Memang hidup Dila tidak sepatutnya berakhir begini. Sebagai
bapa saudara, ayah sepatutnya melindungi Dila. Bukan buat Dila jadi begini, #8221;lambat-lambat
dia menyatakan pendapat. Dia perlu hidup dengan pendapat itu demi untuk
menghalau segala rasa ralat di hatinya.
Adila kelu seketika mendengar
kata-kata itu. Membuat dia berasa lebih bersalah.
#8220;Dila ada HIV, bang..., #8221;
Faiz menyentuh jemari Adila yang
sejuk.
#8220;Apa saja yang tertakdir pada abang,
abang akan cuba terima, #8221;
#8220;Dila mengandung... apa akan jadi
pada anak kita? Dila tak nak dia hidup dengan penyakit ni, #8221;
#8220;Insyaa ALLAH kita cuba kurangkan
risiko jangkitan itu pada kandungan ini. Doktor ada bercakap pasal ni dengan
abang. Kita dapatkan nasihat pakar. Kita cuba sedaya upaya. Kita berdoa
sama-sama, #8221;
#8220;Abang tak benci Dila?, #8221;
Faiz diam.
#8220;Abang sudi maafkan segala perbuatan
Dila pada abang?, #8221;
#8220;Abang mahu bantu Dila. Dila
perlukan bantuan..., #8221;
Adila tersedu menahan esakan.
#8220;Ampunkan Dila, bang. Sumpah, kalau
dapat putar semula masa, Dila tak akan nekad membalas dendam. Ampunkan
Dila..., #8221;wajahnya tersembam ke dada Faiz dengan penyesalan yang teramat.
#8220;Abang maafkan Dila..., #8221;
Raungan Adila semakin menjadi-jadi.
******
EPILOG
#8220;Abah, kenapa kita selalu ke sini?, #8221;
Dia tersenyum. Erat mengenggam
tangan anak kecilnya. Memandang wajah yang masih belum mengerti apa-apa. Apalah
yang mampu dia ceritakan pada anak itu?
#8220;Kerana kawan-kawan abah...
kawan-kawan adik, perlukan kita, #8221;
Anaknya diam.
#8220;Dan, yang lebih penting, kerana
ALLAH sayangkan kita, #8221;
#8220;Mak?, #8221;
#8220;ALLAH sayangkan kita semua, #8221;
Anaknya diam lagi. Dia tersenyum. Setiap
kali ke sini, memang dia tidak pernah lupa untuk membawa Nazmi bersama. Dia
mahu anak kecil itu terus dekat dengan pesakit-pesakit HIV/AIDS. Golongan ini
perlukan sokongan. Sentiasa perlukan sokongan. Dia tidak akan membiarkan ada
lagi mangsa kerakusan manusia lain yang bertindak seperti Adila. Apa yang Adila
lakukan padanya, itu bukan salah Adila sepenuhnya.
#8220;Tekanan perasaan. Itulah yang
mendorong tindakan isteri kamu. Dendam yang dipendam. Kebencian yang sentiasa
disemai. Dan, bila tiba-tiba mendapat tahu dia dijangkiti penyakit ini, mungkin
dia hilang punca. Lebih-lebih lagi gaya hidup begitu bukan di atas kerelaannya.
Dia jadi bertambah marah... bertambah dendam. Yang dia perlukan adalah
sokongan. Yang mana tidak pernah dia perolehi, #8221;
Itulah penjelasan yang diberi oleh
doktor yang merawat Adila. Sepanjang kehamilannya, Adila tidak habis-habis
menyalahkan diri sendiri. Dia perlu sentiasa teguh di sisi, itulah nasihat
doktor. Dan itulah yang dia buat. Tanpa rasa bosan, dia terus berusaha membuat
Adila dekat pada ALLAH. Lama-kelamaan Adila menjadi lebih positif. Dan dengan
penjagaan yang sangat-sangat rapi juga doa yang tidak putus-putus, sekali untuk
sepanjang kesedihan Adila, dia dapat melihat isterinya itu tersenyum lebar.
Senyum bersama ucapan syukur yang tidak putus. Ternyata Nazmi bebas daripada
virus yang menggerunkan itu.
Selepas itu, Adila menghabiskan baki
hidupnya dengan lebih tenang. Setiap malam sebelum tidur, Adila tidak pernah
sekali pun lupa untuk memohon kemaafannya. Walau berkali dia memaafkan,
berkali-kali juga Adila terus meminta maaf. Sehinggalah pada malam terakhir,
apabila Adila tiba-tiba menyatakan dia maafkan semua perbuatan bapanya dan pagi
keesokannya Adila tidak lagi sudi membuka mata untuknya. Adila pergi di dalam
tidur. Meninggalkan dia untuk terus berjuang. Berjuang bersama virus yang turut
tersebar. Kesal? Sukar untuk dia pastikan. Cuma, yang mampu dia tanamkan ke
dalam hati... begini suratan untuknya, pasti bersebab. Dan sebagai hamba yang
serba kekurangan, dia terima ujian ini.
Perlahan dia mengeluh sambil menarik
Nazmi ke pelukan. Mengucup kepala anak lelaki tunggalnya itu dengan penuh rasa
kasih. Seperti juga Adila, dia sangat bersyukur kerana Nazmi tidak mewarisi
virus pembunuh itu.
TAMAT
Posted by
Hanni Ramsul
at
Tuesday, August 04, 2015
Reactions: #160;
2 comments:
Older Posts
Home
Subscribe to:
Posts (Atom)
[11:35:50 PM] hos.getah:
There was an error in this gadget
Total Pageviews
e - Novel
[1] [2] [3] [4] [5][6] [7] [8]
Lampin Cinta Papa
[1] [2] [3] [4] [5][6] [7] [8]
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13]
Popular Posts
CERPEN: SEBENTAR CUMA...
#8220;Boleh I tanya you sesuatu?, #8221; #8220;Apa dia?, #8221; #8220;Kenapa ada kesan lipstick kat frame gambar I?, #8221; Hilmi diam. Soalan Eliza langsung ti...
MUNGKINKAH?
SEDIKIT DARIPADA MUNGKINKAH? #8220;Tak seuntung itu, Nim. Aku ni kan #8230; macam keluar dari buaya aku masuk dalam mulut harimau. Lepas la...
CERPEN: ANAK
PROLOG #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; #160; Kedua #8211; dua tangannya disentuh perlahan. Ada susuk yang berdiri rapat di belakangnya. Dal...
CERPEN: RASA
Dari jauh dia terus memandang. Diam-diam menilai apa yang mungkin sedang dirasai oleh pasangan dua sejoli yang agak jauh di hadapanny...
Pergilah Air Mata 47
#8220;Ina?, #8221; Sabrina menoleh. Memandang wajah Jamilah yang tajam merenungnya. #8220;Kamu kenapa? Macam nampak han...
About Me
Hanni Ramsul
Kuala Terengganu, Terengganu
Hamba ALLAH
View my complete profile
Followers
MENCARI HILANG
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10]
Blog Archive
#9660; #160;
2015
(2)
#9660; #160;
August
(1)
#9660; #160;
Aug 04
(1)
CERPEN: KELAM
#9658; #160;
May
(1)
#9658; #160;
May 19
(1)
#9658; #160;
2014
(16)
#9658; #160;
December
(2)
#9658; #160;
Dec 29
(1)
#9658; #160;
Dec 04
(1)
#9658; #160;
November
(3)
#9658; #160;
Nov 20
(1)
#9658; #160;
Nov 13
(1)
#9658; #160;
Nov 05
(1)
#9658; #160;
October
(2)
#9658; #160;
Oct 31
(1)
#9658; #160;
Oct 28
(1)
#9658; #160;
September
(5)
#9658; #160;
Sep 10
(1)
#9658; #160;
Sep 08
(1)
#9658; #160;
Sep 04
(1)
#9658; #160;
Sep 03
(1)
#9658; #160;
Sep 01
(1)
#9658; #160;
August
(1)
#9658; #160;
Aug 02
(1)
#9658; #160;
April
(1)
#9658; #160;
Apr 05
(1)
#9658; #160;
February
(1)
#9658; #160;
Feb 20
(1)
#9658; #160;
January
(1)
#9658; #160;
Jan 28
(1)
#9658; #160;
2013
(12)
#9658; #160;
December
(2)
#9658; #160;
Dec 21
(1)
#9658; #160;
Dec 04
(1)
#9658; #160;
November
(1)
#9658; #160;
Nov 18
(1)
#9658; #160;
October
(2)
#9658; #160;
Oct 30
(1)
#9658; #160;
Oct 16
(1)
#9658; #160;
September
(3)
#9658; #160;
Sep 18
(1)
#9658; #160;
Sep 11
(1)
#9658; #160;
Sep 04
(1)
#9658; #160;
August
(1)
#9658; #160;
Aug 14
(1)
#9658; #160;
June
(1)
#9658; #160;
Jun 23
(1)
#9658; #160;
February
(1)
#9658; #160;
Feb 28
(1)
#9658; #160;
January
(1)
#9658; #160;
Jan 19
(1)
#9658; #160;
2012
(42)
#9658; #160;
December
(2)
#9658; #160;
Dec 28
(2)
#9658; #160;
November
(2)
#9658; #160;
Nov 09
(1)
#9658; #160;
Nov 01
(1)
#9658; #160;
September
(4)
#9658; #160;
Sep 24
(1)
#9658; #160;
Sep 20
(1)
#9658; #160;
Sep 18
(1)
#9658; #160;
Sep 16
(1)
#9658; #160;
August
(4)
#9658; #160;
Aug 15
(1)
#9658; #160;
Aug 10
(1)
#9658; #160;
Aug 03
(2)
#9658; #160;
July
(8)
#9658; #160;
Jul 24
(2)
#9658; #160;
Jul 13
(1)
#9658; #160;
Jul 11
(3)
#9658; #160;
Jul 06
(1)
#9658; #160;
Jul 02
(1)
#9658; #160;
June
(7)
#9658; #160;
Jun 28
(1)
#9658; #160;
Jun 14
(2)
#9658; #160;
Jun 11
(1)
#9658; #160;
Jun 08
(3)
#9658; #160;
May
(7)
#9658; #160;
May 14
(1)
#9658; #160;
May 12
(6)
#9658; #160;
April
(2)
#9658; #160;
Apr 26
(1)
#9658; #160;
Apr 23
(1)
#9658; #160;
March
(3)
#9658; #160;
Mar 21
(1)
#9658; #160;
Mar 20
(1)
#9658; #160;
Mar 02
(1)
#9658; #160;
February
(1)
#9658; #160;
Feb 06
(1)
#9658; #160;
January
(2)
#9658; #160;
Jan 10
(1)
#9658; #160;
Jan 03
(1)
#9658; #160;
2011
(51)
#9658; #160;
December
(7)
#9658; #160;
Dec 31
(1)
#9658; #160;
Dec 30
(1)
#9658; #160;
Dec 27
(1)
#9658; #160;
Dec 15
(1)
#9658; #160;
Dec 10
(1)
#9658; #160;
Dec 05
(2)
#9658; #160;
November
(4)
#9658; #160;
Nov 18
(1)
#9658; #160;
Nov 14
(1)
#9658; #160;
Nov 12
(1)
#9658; #160;
Nov 08
(1)
#9658; #160;
October
(3)
#9658; #160;
Oct 18
(1)
#9658; #160;
Oct 12
(1)
#9658; #160;
Oct 05
(1)
#9658; #160;
September
(5)
#9658; #160;
Sep 30
(1)
#9658; #160;
Sep 23
(1)
#9658; #160;
Sep 16
(1)
#9658; #160;
Sep 10
(1)
#9658; #160;
Sep 05
(1)
#9658; #160;
August
(1)
#9658; #160;
Aug 05
(1)
#9658; #160;
July
(3)
#9658; #160;
Jul 25
(1)
#9658; #160;
Jul 19
(1)
#9658; #160;
Jul 05
(1)
#9658; #160;
June
(4)
#9658; #160;
Jun 17
(1)
#9658; #160;
Jun 13
(1)
#9658; #160;
Jun 09
(1)
#9658; #160;
Jun 01
(1)
#9658; #160;
May
(5)
#9658; #160;
May 27
(1)
#9658; #160;
May 18
(1)
#9658; #160;
May 16
(1)
#9658; #160;
May 14
(1)
#9658; #160;
May 09
(1)
#9658; #160;
April
(5)
#9658; #160;
Apr 27
(1)
#9658; #160;
Apr 23
(1)
#9658; #160;
Apr 14
(1)
#9658; #160;
Apr 07
(1)
#9658; #160;
Apr 01
(1)
#9658; #160;
March
(7)
#9658; #160;
Mar 29
(1)
#9658; #160;
Mar 14
(1)
#9658; #160;
Mar 11
(2)
#9658; #160;
Mar 09
(2)
#9658; #160;
Mar 04
(1)
#9658; #160;
February
(3)
#9658; #160;
Feb 21
(1)
#9658; #160;
Feb 11
(1)
#9658; #160;
Feb 08
(1)
#9658; #160;
January
(4)
#9658; #160;
Jan 25
(1)
#9658; #160;
Jan 22
(1)
#9658; #160;
Jan 15
(1)
#9658; #160;
Jan 08
(1)
#9658; #160;
2010
(38)
#9658; #160;
December
(5)
#9658; #160;
Dec 30
(1)
#9658; #160;
Dec 26
(1)
#9658; #160;
Dec 14
(1)
#9658; #160;
Dec 08
(1)
#9658; #160;
Dec 03
(1)
#9658; #160;
October
(1)
#9658; #160;
Oct 13
(1)
#9658; #160;
September
(1)
#9658; #160;
Sep 20
(1)
#9658; #160;
August
(2)
#9658; #160;
Aug 17
(1)
#9658; #160;
Aug 02
(1)
#9658; #160;
July
(5)
#9658; #160;
Jul 28
(1)
#9658; #160;
Jul 21
(1)
#9658; #160;
Jul 19
(1)
#9658; #160;
Jul 14
(1)
#9658; #160;
Jul 02
(1)
#9658; #160;
June
(1)
#9658; #160;
Jun 29
(1)
#9658; #160;
May
(3)
#9658; #160;
May 31
(1)
#9658; #160;
May 24
(1)
#9658; #160;
May 17
(1)
#9658; #160;
April
(5)
#9658; #160;
Apr 27
(1)
#9658; #160;
Apr 23
(1)
#9658; #160;
Apr 19
(1)
#9658; #160;
Apr 12
(1)
#9658; #160;
Apr 04
(1)
#9658; #160;
March
(7)
#9658; #160;
Mar 29
(1)
#9658; #160;
Mar 25
(1)
#9658; #160;
Mar 23
(1)
#9658; #160;
Mar 17
(1)
#9658; #160;
Mar 15
(1)
#9658; #160;
Mar 06
(1)
#9658; #160;
Mar 01
(1)
#9658; #160;
February
(4)
#9658; #160;
Feb 26
(1)
#9658; #160;
Feb 23
(1)
#9658; #160;
Feb 19
(1)
#9658; #160;
Feb 02
(1)
#9658; #160;
January
(4)
#9658; #160;
Jan 26
(1)
#9658; #160;
Jan 21
(1)
#9658; #160;
Jan 17
(1)
#9658; #160;
Jan 07
(1)
#9658; #160;
2009
(75)
#9658; #160;
December
(3)
#9658; #160;
Dec 25
(1)
#9658; #160;
Dec 20
(1)
#9658; #160;
Dec 09
(1)
#9658; #160;
November
(2)
#9658; #160;
Nov 29
(1)
#9658; #160;
Nov 06
(1)
#9658; #160;
October
(7)
#9658; #160;
Oct 31
(1)
#9658; #160;
Oct 25
(1)
#9658; #160;
Oct 21
(1)
#9658; #160;
Oct 18
(1)
#9658; #160;
Oct 16
(1)
#9658; #160;
Oct 14
(1)
#9658; #160;
Oct 09
(1)
#9658; #160;
September
(3)
#9658; #160;
Sep 30
(1)
#9658; #160;
Sep 29
(1)
#9658; #160;
Sep 01
(1)
#9658; #160;
August
(10)
#9658; #160;
Aug 24
(1)
#9658; #160;
Aug 22
(1)
#9658; #160;
Aug 19
(1)
#9658; #160;
Aug 18
(1)
#9658; #160;
Aug 15
(1)
#9658; #160;
Aug 13
(1)
#9658; #160;
Aug 12
(1)
#9658; #160;
Aug 11
(1)
#9658; #160;
Aug 09
(1)
#9658; #160;
Aug 07
(1)
#9658; #160;
July
(5)
#9658; #160;
Jul 31
(1)
#9658; #160;
Jul 20
(1)
#9658; #160;
Jul 18
(1)
#9658; #160;
Jul 12
(1)
#9658; #160;
Jul 05
(1)
#9658; #160;
June
(4)
#9658; #160;
Jun 29
(1)
#9658; #160;
Jun 25
(1)
#9658; #160;
Jun 17
(1)
#9658; #160;
Jun 13
(1)
#9658; #160;
May
(3)
#9658; #160;
May 30
(1)
#9658; #160;
May 19
(1)
#9658; #160;
May 09
(1)
#9658; #160;
April
(5)
#9658; #160;
Apr 29
(1)
#9658; #160;
Apr 27
(1)
#9658; #160;
Apr 24
(1)
#9658; #160;
Apr 19
(1)
#9658; #160;
Apr 05
(1)
#9658; #160;
March
(6)
#9658; #160;
Mar 30
(1)
#9658; #160;
Mar 24
(1)
#9658; #160;
Mar 18
(1)
#9658; #160;
Mar 16
(1)
#9658; #160;
Mar 09
(1)
#9658; #160;
Mar 02
(1)
#9658; #160;
February
(9)
#9658; #160;
Feb 25
(1)
#9658; #160;
Feb 22
(1)
#9658; #160;
Feb 17
(1)
#9658; #160;
Feb 15
(1)
#9658; #160;
Feb 12
(1)
#9658; #160;
Feb 10
(1)
#9658; #160;
Feb 05
(2)
#9658; #160;
Feb 02
(1)
#9658; #160;
January
(18)
#9658; #160;
Jan 30
(1)
#9658; #160;
Jan 27
(1)
#9658; #160;
Jan 22
(1)
#9658; #160;
Jan 19
(1)
#9658; #160;
Jan 16
(1)
#9658; #160;
Jan 13
(1)
#9658; #160;
Jan 10
(1)
#9658; #160;
Jan 05
(1)
#9658; #160;
Jan 03
(9)
#9658; #160;
Jan 02
(1)
#9658; #160;
2008
(62)
#9658; #160;
December
(15)
#9658; #160;
Dec 30
(1)
#9658; #160;
Dec 26
(1)
#9658; #160;
Dec 25
(1)
#9658; #160;
Dec 23
(1)
#9658; #160;
Dec 21
(1)
#9658; #160;
Dec 18
(1)
#9658; #160;
Dec 17
(1)
#9658; #160;
Dec 13
(1)
#9658; #160;
Dec 12
(1)
#9658; #160;
Dec 11
(3)
#9658; #160;
Dec 08
(1)
#9658; #160;
Dec 05
(1)
#9658; #160;
Dec 04
(1)
#9658; #160;
November
(47)
#9658; #160;
Nov 30
(1)
#9658; #160;
Nov 29
(1)
#9658; #160;
Nov 24
(1)
#9658; #160;
Nov 23
(1)
#9658; #160;
Nov 21
(2)
#9658; #160;
Nov 20
(1)
#9658; #160;
Nov 19
(1)
#9658; #160;
Nov 18
(1)
#9658; #160;
Nov 17
(1)
#9658; #160;
Nov 16
(1)
#9658; #160;
Nov 15
(1)
#9658; #160;
Nov 14
(2)
#9658; #160;
Nov 13
(1)
#9658; #160;
Nov 12
(2)
#9658; #160;
Nov 10
(1)
#9658; #160;
Nov 08
(1)
#9658; #160;
Nov 07
(1)
#9658; #160;
Nov 05
(1)
#9658; #160;
Nov 04
(1)
#9658; #160;
Nov 03
(1)
#9658; #160;
Nov 01
(24)
Recent Comments Widget
dgr....
Awesome Inc. template. Template images by sndr. Powered by Blogger.

Updated Time

Updating   
Friend links: ProxyFire    More...
Site Map 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 250 300 350 400 450 500 550 600 610 620 630 640 650 660 670 680 690 700 710 720 730 740 750
TOS | Contact us
© 2009 MyIP.cn Dev by MYIP Elapsed:59.466ms